Het profielwerkstuk bij de sectie natuurkunde
Download
de leerlinginformatie voor het profielwerkstuk.
Mogelijke onderwerpen
- Het simuleren van verschillende oogafwijkingen, bepaling van drempelwaarde
van de lichtsterkte voor de verschillende kleuren.
- Onderzoek de afwijkingen tussen dikke en dunne lenzen.
- Wat zijn hologrammen en hoe maak je deze?
- Hoe werken zonnecellen en welke typen zijn er?
- Hoe werkt een metaaldetector en hoe wordt deze gebruikt?
- Hoe werken exoskeletten en waarvoor worden deze gebruikt?
- Wat zijn de technische uitdagingen bij de ontwikkeling van een kunsthart?
- Wat zijn de technische uitdagingen bij het opzetten van een permanente basis
op de maan?
- Hoe werkt een CD-speler, CD-brander, kopieerapparaat, printer, computermonitor
enz.?
- Het bouwen van een opstelling om een natuurconstante te meten of een verschijnsel
te onderzoeken.
- Afwijkingen onderzoeken tussen theoretische materiaalconstanten en de praktisch
bepaalde waarden.
Tijdpad begeleiding en beoordeling profielwerkstuk
FASE I
Tijdens deze fase geeft de begeleider een oordeel over het onderzoek dat de
leerling wil gaan uitvoeren.
Door middel van een hoofdvraag en een reeks deelvragen heeft de leerling aan
wat hij of zij wil gaan onderzoeken. De deelvragen geven aan welke aspecten
daarbij aanbod komen en indirect dus welke aspecten buiten beschouwing worden
gelaten.
Beoordelingsaspecten zijn o.m.:
- Wat is de kwaliteit van de gestelde onderzoeks- en deelvragen?
- Is er een heldere relatie tussen de onderzoeks- en deelvragen?
- De leerling heeft zich voldoende georiënteerd?
- Wat is het aantal en wat is de kwaliteit van de bronnen?
- In geval van experimenteel onderzoek of literatuuronderzoek:
Geeft de opzet van het onderzoek antwoord op de onderzoeksvraag en deelvragen?
In geval van technisch ontwerp:
Voldoet het plan van aanpak aan de ontwerpcyclus voor technisch ontwerpen.
- De leerling heeft een duidelijk en realistisch plan van aanpak gemaakt?
- Is de indeling van het logboek logisch, overzichtelijk en conform de richtlijnen?
FASE II
Tijdens deze uitvoeringsfase wordt kan een leerling altijd in gesprek gaan
met zijn of haar begeleider, zodat het werkstuk op koers blijft.
Aan het einde van deze fase dient er een conceptverslag te liggen waarin de
hoofdvraag en alle deelvragen zijn beantwoord.
Beoordelingsmoment 2 geeft een oordeel over het conceptverslag wat betreft inhoud.
Dit wordt gedaan op basis van het conceptverslag en een mondeling.
Beoordelingsaspecten o.m.:
- Wat is de informatieve kwaliteit van het logboek?
- Heeft de leerling uit de informatiebronnen de relevante informatie gehaald?
- Heeft de leerling voldoende waarnemingen verricht en/of (meet)gegevens
verzameld?
- Heeft de leerling de informatie/meetresultaten geordend, geschematiseerd
en gestructureerd?
- Heeft de leerling de onderzoeks- en deelvragen in voorlopige vorm naar
behoren beantwoord?
Blijkt dat de leerling de vakinhoudelijke problematiek en achtergrond voldoende
heeft uitgediept en begrepen?
- Bevat het logboek geen tegenstrijdigheden?
- De leerling heeft zich gehouden aan de eigen planning?
FASE III
Tijdens deze fase wordt van het voorafgaande een verslag gemaakt.
Bij de beoordeling van het verslag wordt, voor zover van toepassing, o.m. gelet
op:
- Geeft het verslag antwoord op de onderzoeks- en deelvragen?
- Hoe is de opbouw van de tekst?
inleiding – theorie – experiment – verwerking - bespreking
– conclusie /
taalgebruik / feiten en meningen /gedetailleerde bronvermelding
- Hoe is de conclusie?
correcte samenvatting - vergelijking van het experiment met de theorie - foutenanalyse
- conclusies - eigen mening
- Wat is de toegevoegde waarde van afbeeldingen, grafieken?
- Hoe is de verzorging van het verslag?
netheid – typefouten enz.
Eindbeoordeling profielwerkstuk:
|
Max. |
Subtotaal Fase I |
20 |
Subtotaal Fase II |
60 |
Subtotaal Fase III |
20 |
Totaalscore |
100 |
Het logboek
Het logboek is een urenverantwoording. Het geeft een overzicht van alle activiteiten
die gedaan zijn voor de totstandkoming van het profielwerkstuk.
Een aantal eisen:
• Elke activiteit met betrekking tot het profielwerkstuk wordt, onder
vermelding van de datum, in het logboek vermeld. Ook wordt de tijdsduur van
de activiteit (globaal) vermeld.
• Bij elke activiteit worden de resultaten kort samengevat.
• Ook ‘niet-succes-ervaringen’ kunnen waardevol zijn en dienen
dus genoteerd te worden.
• Alle uitgevoerde experimenten worden kort beschreven, met vermelding
van de gebruikte meetinstrumenten. Meetresultaten, verwerking en conclusies
worden overzichtelijk weergegeven.
• Alle speurtochten in de literatuur en op internet, interviews e.d.,
horen in het logboek thuis.