Op welk punt van zijn elliptische baan is een planeet op een bepaald moment?
In 1609, kon Johannes Kepler deze vraag beantwoorden
met behulp van de volgende eenvoudige wet:
Deze wet wordt ook wel de perkenwet genoemd.
De wet zal worden geïllustreerd door een computersimulatie. Rechtsboven kun
je kiezen uit één van de negen planeten of de komeet van Halley.
Verder is het mogelijk de baan van een denkbeeldig hemellichaam te bepalen
door de half lange as en de excentriciteit in te tikken. (Vergeet niet op
"Enter" te drukken.) Het starten, pauzeren en resetten van de simulatie
kun je met de besbetreffende knoppen doen. Ook kun je de simulatie vertragen.
Als je voor "Sectoren" kiest, zal de app twee sectoren laten zien
die een gelijke oppervlakte hebben en twee klokken waarop de tijd is af te
lezen die nodig is voor het passeren van de sectoren (uitgedrukt in een deel
van de baan periode T). De sectoren kunnen worden vergroot of verkleind met
een schuifregelaar of gedraaid met ingedrukte muisknop. De snelheidsvector
van de planeet of komeet wordt indien gewenst, getekend. Rechtsonder geeft
het programma informatie over de afstand vanaf de zon in astronomische eenheden
(1 AE = 1,49597870 × 1011 m) en
de snelheid (in km/s).
URL: http://www.walter-fendt.de
© Walter Fendt, 4 april 2000
© Nederlandse bewerking: Teun Knoops 2000
Laatst aangepast op 20 december 2017
De begeleidende tekst is aangepast door R.H.M. Willems